Výhřez ploténky není navždy

Bolest a výrazná bolest zad, která vystřeluje do končetiny, často až do prstů. Bolest se objevuje při chůzi, sezení, v noci. Necitlivost a podlamování nohy při chůzi. Brnění, mravenčení, pálení nebo pocit neustálého chladu. Pocit jakoby noha byla neustále v křeči.  Tyto a další mohou být příznaky výhřezu ploténky.

Ve kterých případech jít na pohotovost?

Jen v několika málo. Když se objeví výrazná a náhlá inkontinence stolice či moči. Nebo když se naopak nemůžete vyprázdnit. Když zjistíte, že vůbec necítíte určitou oblast těla a mohli byste si tam i píchat špendlíkem.  Příčinou může být výhřez ploténky. Proto neváhejte ani minutu a volejte.

Operovat či neoperovat?

Jen ve výše uvedených případech se přistupuje k akutní operaci páteře. Ve většině případů se od operace ustupuje, kvůli tzv. syndromu selhání operace zad (Failed back surgery syndrom). To znamená, že se ve vysokém počtu případů operace musí opakovat stále dokola. Ve své praxi jsem měla pacienty i po třech operacích zad. Nutno říci, že operace ploténky není úplně banální operace.

Co může selhat?

1. Bolest se operací vůbec nevyřešila. Často může být totiž příčina bolesti spíše ve svalech a jiných měkkých tkáních.
  2. Vytvoří se taková jizva, která často začne dráždit nerv stejně, ne-li hůře než předchozí výhřez.
  3. Daný úsek páteře je stabilizován, tím se hýbe méně a tím pádem je více namáhaný úsek pod nebo nad operovaným úsekem a výhřez se objeví na jiném místě.
  4. Objeví se pooperační zánět, který může být infekční i neinfekční.
  5. Zanedbá se pooperační rehabilitace.
  6. Dlouhodobě zhoršená ekonomická a sociální situace po tak náročné operaci.

Obecně se od operací zad nyní hodně ustupuje a ve většině případů se dává přednost zaléčení a hlavně fyzioterapii.

Pomůže mi fyzioterapie?

Ano. Výhřez se totiž do 3 měsíců může vstřebat. Vaše tělo je totiž dokonalé a Váš imunitní systém dokáže výhřez během pár měsíců zcela odstranit!!! Je to prokázáno již v mnoha studiích. Tělo na to musí mít vhodné podmínky, které Vám pomůže navodit fyzioterapeut. Pacienty s výhřezem ploténky se daří úspěšně léčit pomocí metody DNS – Dynamická Neuromuskulární Stabilizace. Pomocí stabilizačních cviků daný úsek páteře zastabilizuje a již nebude tak enormně namáhaný. Pomůže také snížit tlak, který je na plotýnku vyvíjen a tím se Vám uleví a lépe se tam dostanou buňky imunitního systému, které výhřez odstraní. Bonusem pro Vás bude zpevněné tělo a mnohonásobně větší jistota, že se výhřez již nebude opakovat.

Léčba tedy probíhá tak, že terapeut sleduje, jak se pacient přirozeně pohybuje, jak provede stoj na jedné noze, jak dýchá, zvedá paže, či jak se opře o ruce. Na základě toho stanoví, kde jsou odchylky a co je hlavním zdrojem těchto odchylek. Dle toho je pak nutné vybrat tu polohu či pohyb z vývoje, ve kterém se svaly aktivují v potřebné koordinaci. Pacient pak musí cvičit i sám, nemusí tím ale strávit příliš času. Pokud je terapie opravdu dobře zacílena, stačí zpravidla třeba jen tři cviky, které mohou zabrat patnáct minut. Potíže by pak měly poměrně záhy mizet, či se alespoň zmírnit po cvičení.  Někdy je bohužel začátek delší a vyžaduje trpělivost. Vždy ale by po cvičení mělo být okamžité, byť mírné zlepšení. Zpočátku toto zlepšení trvá jen několik hodin či jeden den. Postupně se tato doba prodlužuje.

To neplatí v případě akutního výhřezu!

O metodě DNS si můžete přečíst v eBooku Cvičení nejen pro školáky, aby měli zdravá záda, kde naleznete širokou plejádu poloh a cviků, které Vám pomohou najít úlevu.

Metodou DNS se tedy pohybem léčí pohyb. Pacient je veden k tomu, aby nebyl pasivním příjemcem terapie, ale aby se na ní aktivně podílel, učil se vnímat své tělo a zacházet s ním. Pacient je veden k tomu, aby nad svým tělem získal vládu. Není to tedy terapie, která by vytvářela závislost na terapeutovi. Terapeut je pro pacienta průvodcem na jeho cestě za sebepoznáním.

Tajemství úspěchu v léčbě výhřezu ploténky je individuální terapie, nalezení cviků, ve kterých se nestabilní páteř zastabilizuje.